OECD Nemzeti Kapcsolattartó Pontok
A Nemzeti Kapcsolattartó Pontok (NKP) kialakításának kezdetétől, azaz 2000 óta 2020. novemberéig több mint 500 panaszt nyújtottak be. A legtöbbet az amerikai (több mint 50-et) és a brit (48 eset) NKP hatáskörébe tartozóan, de legalább 20 eset jutott a holland, belga, német, francia, svájci, brazil és kanadai NKP-nak is. Az esetek egy részében több kapcsolattartó pont is együttműködött.
A panaszok benyújtásában a szakszervezetek és a civil szervezetek járnak élen. A leginkább érintett szektorok a feldolgozó ipar (31 %) és a bányászat (18%). A leginkább érintett fejezetek a „Foglalkoztatás és munkaügyi kapcsolatok” (53 %) és az „Általános elvek”. A 2011-ben beillesztett „Emberi jogok” fejezetre közel 200 panasz hivatkozott.
Az OECD Nemzeti Kapcsolattartó Pontok elérhetősége az OECD honlapján, az oldal aljára görgetve megtalálható. Az NKP-k által kezelt panaszokról a nemzeti honlapokon lehet tájékozódni, továbbá az OECD is létrehozott egy panaszos eseteket tömörítő adatbázist.
Néhány tanulságos panaszos eset:
A brit NKP-hoz benyújtott SOCO panaszos eset
A francia NKP-hoz benyújtott SOCAPALM panaszos eset
A norvég NKP-hoz benyújtott NBIM panaszos eset
A német NKP-hoz benyújtott MHCCP panaszos eset
Az OECD Nemzeti Kapcsolattartó Pontok honlapja: http://mneguidelines.oecd.org/ncps/